Tietoa EU:n Vammaiskortista

10.4.2018

Tervetuloa mukaan EU:n Vammaiskortin tukijoukkoihin!

EU:n Vammaiskortti on tulossa käyttöön Suomessa toukokuun loppupuolella. EU:n Vammaiskortti on vapaaehtoinen kommunikoinnin ja osallistumisen apuväline. Se on tarkoitettu ihmisille, jotka tarvitsevat erityistä tukea osallistumisessa yhteiskuntaan. Lisätietoa EU:n Vammaiskortista löytyy sivulta www.vammaiskortti.fi .

Miten edustamasi yhdistys voi olla mukana?
EU:n Vammaiskortti on järjestöjen yhteinen voimannäyte. Teidänkin järjestönne tai alueyhdistyksenne voi olla mukana toteuttamassa EU:n Vammaiskorttia monin eri tavoin, esimerkiksi:

- tiedottamalla jäsenistöänne EU:n Vammaiskortista ja sen mahdollisuuksista
- jakamalla materiaaleja jäsenillenne siitä kuka kortin saa, miten kortin saa ja mitä kortilla saa
- halutessaan järjestöt ja alueyhdistykset voivat myös auttaa vammaisia henkilöitä tai heidän läheisiään kortin hankkimisessa, jos näette tämän sujuvaksi osaksi jäsenistöllenne suunnattuja palveluita.

Miten me voimme auttaa teitä?
Vammaiskorttitoimisto on aloittanut toimintansa vuoden 2018 alussa. Teemme työtä EU:n Vammaiskortin tunnettuuden lisäämiseksi sekä kortin kehittämiseksi. Vammaiskorttitoimistoa koordinoi Kehitysvammaisten Palvelusäätiö ja ohjausryhmänä toimii Vammaisfoorumi. Toimintaamme tukee STEA.

Meidän kauttamme voitte tilata Vammaiskortista kertovia esitteitä jaettavaksi eteenpäin sekä tuleville kortin hakijoille että palveluntarjoajille. Loppukeväästä on tulossa käyttöön myös soittajalle maksuton palvelunumero, jossa vastaamme EU:n Vammaiskorttia koskeviin kysymyksiin kolmena päivänä viikossa. Syksyllä 2018 järjestämme yhdessä paikallisten järjestöjen kanssa aluekiertueen, jossa meitä on mahdollista tavata ja saada lisätietoa kortin ja järjestöjen mahdollisuuksista.

Mikä on Kelan rooli?
EU:n Vammaiskortti ei ole Kelan lakisääteistä toimintaa, mutta Kela on lupautunut järjestöjen avuksi kortin hakemisvaiheessa. EU:n Vammaiskorttia voi hakea lähettämällä hakemuslomakkeen Kelaan. Hakuohje ja lomake löytyvät Kelan verkkosivuilta ja Vammaiskortti.fi -sivulta toukokuussa 2018. Lomakkeita voi myös pyytää Kelan palvelupisteistä. Kela tarkistaa, onko kortin hakijalla voimassa oleva kortin kriteeristön mukainen päätös. Lista päätöksistä löytyy osoitteesta www.vammaiskortti.fi. Jos henkilöllä on jokin voimassa oleva listan päätöksistä, Kela perustaa hakijan tiedot kortin tilausjärjestelmään.

Mitä Vammaiskortin hakijan pitää itse tai tukihenkilönsä avustamana tehdä?
Kortin hakija saa sähköpostitse linkin tilausjärjestelmään verkossa, jossa hän täydentää korttihakemuksensa loppuun joko itse tai tukihenkilönsä avustamana. Tilausjärjestelmä on mahdollisimman esteetön ja saavutettava. Sitä on testattu asiakasraadeissa ja asiantuntijoiden toimesta. Tiedämme kuitenkin, että osalle kortin hakijoista verkossa toimiminen voi olla haastavaa, joten kaikki mahdolliset tukijoukot ovat tarpeen. Toivommekin myös teidän tukeanne Vammaiskortin lanseeraukseen Suomessa.

Miten voit ilmoittautua mukaan tukijoukkoihin?
Ilmoita oma organisaationne Vammaiskortin tukijoukkoihin tästä linkistä niin otamme sinuun yhteyttä ja kerromme lisää: Liity EU:n Vammaiskortin tukijoukkoihin