Kuusamon kerho Hossassa

29.9.2018

Kuusamon AVH kerho haki voimia arkeen Hossan kansallispuistosta

Kuusamon AVH kerho haki voimia arkeen Hossan kansallispuistosta Suomen 40:s kansallispuisto Hossa veti puoleensa myös Kuusamon AVH kerho. Onhan puistossa paljon kohteita, joissa liikkumisessa on huomioitu esteettömyys. Viileä syyskuinen sää jossa on viipyilevä sateen uhka, ei estänyt lähtijöitä. Olihan tiedossa tuttu porukka ja vetäjänä Marja-Leena Laine oma kerho-ohjaaja. Luonto on vielä Kuusamolaiselle usein se toinen koti ja palo luonnossa liikkumiseen kova. AVH ei sitä estä, luonnosta voi nauttia ehkä jopa enemmän kuin ennen sairastumista. Kiirettä ei ole, edetään omaan tahtiin ja kaveria ei jätetä, siinä hyvä pelisäännöt. Tutustumme ensin puiston näyttelyyn ja multivisio esityksen luontokeskuksessa ja Aivoliiton järjestösuunnittelija Risto Lappalainen esitelmöi puiston esteettömistä ratkaisuista ja kohteista. Maittavan lounaan jälkeen suuntaamme Huosilammen esteettömälle reitille ja kohteille nauttimaan puiston karusta, mutta komeasta luonnosta. Luonnon kauneus ja siinä viivähtäminen tarjoavat rauhoittumista ja luonto-oleilua, jolla jo tutkitusti on terveysvaikutuksia, Stressitasot ja verenpaine laskevat, sekä mieli rauhoittuu. Ihmisen pienuus kaiken keskellä korostuu. Hyvässä seurassa nautitut nokipannu kahvit ja s-kaupan tarjoamat grillimakkarat katoavat parempiin suihin. Päivän luontoannos kivassa porukassa unettaa mukavasti reilun tunnin mittaisella kotimatkalla. Ei pöllömpi tapa viettää päivää tuumin ja suosittelen kaikille muillekin Suomen AVH-kerhoille ja ryhmille.