ILMOITUKSET

Vuoden 2023 tuetut lomat haettavissa

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Juttutupa afaatikoille Oulussa

Lisätietoa saat klikkaamalla alla olevaa linkkiä. https://www.aivoliitto.fi/kommunikaatiokeskus/afasia/juttutupa/juttu-tuvat-paikkakunnilla/pohjois-pohjanmaa/#5d433465

Nappaa vinkit ja ohjeet järjestön arkeen peruskursseilta!

13.9.2022 klo 17.30-19.30
Osa 1: Järjestötoiminnan perusteet

5.10.2022 klo 17-19
Osa 2: Yhdistyksen hallituksessa toimiminen - vastuut ja velvollisuudet, vastuuvakuutukset

26.10.2022 klo 17-19
Osa 3: Pienen yhdistyksen talousasiat

9.11.2022 klo 17-19
Osa 4: Järjestön kirjanpito ja tilinpäätös

30.11.2022 klo 17-19

Osa 5: Yhdistyksen perustaminen, lopettaminen ja yhdistyksen luottamusviroista poistuminen

Kaikki kurssit pidetään
Meri-Lapin Järjestökeskus Majakassa

(Voit osallistua myös etänä)
Pohjoisrantakatu 14,
2. kerros, Kemi

Jäsenyhdistyksille ilmainen, muille
yhdistyksille 5€ / koulutuskerta

Ilmoittautumislinkki:
www.bit.ly/jarjestokurssit

"Olen koulutukseltani Yhteispedagogi Yamk ja työskennellyt yhdistyksissä kahteen otteeseen: Luotolan

Nuoret ry RAY:n hankkeessa ja Majakassa ESR-projektissa.

Minulle on tuttua hanketyöskentely, hankkeiden kirjoittaminen sekä hankkeisiin kuuluva hallinnointi ja
johtaminen. Olen ollut perustamassa useampia yhdistyksiä ja purkamassa yhtä. Lisäksi olen toiminut
yhdistysvapaaehtoisena 12-vuotiaasta lähtien.

Olen toiminut valtakunnallisissa, alueellisissa ja paikallisissa yhdistyksissä erilaisissa luottamustehtävissä
kymmenien vuosien ajan (tarkalleen 37 vuotta, sillä tulin jo 18-vuotiaana yhden yhdistyksen puheenjohtajaksi) .
Valtakunnalliset yhdistykset, joissa olen toiminut ovat Nuorten Palvelu ry, Setlementti työntekijät ry ja
Palloliitto ry.

Tule mukaan keskustelevaan koulutukseen, jossa saat  hyvät eväät yhdistystoimintaan ja pääset kysymään juuri sinua mietityttäviä asioita. "

Koppi arjesta -ryhmät Pohjois-Pohjanmaalla  – hae mukaan!

Koppi arjesta-ryhmä on tarkoitettu työikäiselle sairastaneelle, jolla sairauden jälkioireet ovat lieviä ja näkymättömiä. Ryhmä on suunnattu ensisijaisesti heille, jotka eivät ole moniammatillisen kuntoutuksen piirissä.

Ryhmän tavoitteena on auttaa tunnistamaan AVH:n jälkioireiden aiheuttamia muutoksia, tukea muuttuneen elämäntilanteen ymmärtämisessä ja hyväksymisessä sekä saada vertaistukea muilta saman kokeneilta. Ryhmä kokoontuu kolmen kuukauden ajan. Tapaamisissa on mukana myös Aivoliiton vertaistukihenkilöitä tai kokemustoimijoita. Ryhmän sisältöä suunnitellaan osallistujien toiveiden mukaisesti ja ryhmä on mahdollista toteuttaa myös ilta-aikaan. Ryhmä voi kokoontua myös verkossa. Ryhmän koko on 6–10 henkilöä ja se on osallistujille maksuton.

Ensimmäiset Koppi arjesta -ryhmät alkavat Oulussa syksyllä 2022. Vuosina 2023–2024 ryhmiä järjestetään Pohjois-Pohjanmaalla ja Pirkanmaalla keväisin ja syksyisin. Ryhmiin on jatkuva haku.

Jätä yhteydenottopyyntö tai soita, niin jutellaan sopisiko Koppi arjesta -ryhmä juuri sinulle!

Klikkaamalla alla olevaa linkkiä, saat lisätietoa aiheesta.

Koppi arjesta – sujuvaa arkea työikäisille | Aivoliitto

Paula Mustonen
Vertaistoiminnan suunnittelija / Hankesuunnittelija Koppi arjesta-hanke
Aivoliitto ry

paula.mustonen@aivoliitto.fi

aivoliitto.fi

aivoliitto.fi/suomielaaaivoista

Neuvontaa ja palveluohjausta numerossa 044 4019 077 Maanantaisin klo 12–15 ja keskiviikkoisin klo 15–18

Neuvomme ja ohjaamme kohderyhmiämme mm. sosiaali- ja terveyspalveluihin, sosiaaliturvaan sekä kuntoutukseen liittyvissä kysymyksissä.

Palvelemme:
                    • Maanantaisin klo 12–15 puheluun vastaa sosiaalialan ammattilainen.
                     • Parillisten viikkojen keskiviikkoina klo 15–18 puheluun vastaa sosiaalityöntekijä. Kyseisenä                             ajankohtana on mahdollisuus myös kasvokkain tapaamiseen Turun Suvituulessa.

Voit olla yhteydessä myös sähköpostitse: palveluohjaus@aivoliitto.fi. Pyrimme vastaamaan viesteihin viikon sisällä.
Huom! Aikataulujen poikkeuksista ilmoitamme sivustolla: aivoliitto.fi/palveluohjaus
⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠-----------------------------------------------------------------------------------------------

Juttu-tupa afaatikoille

Kun klikkaat alla olevaa pdf-linkkiä, saat lisätietoa alkavasta toiminnasta ja ilmoittautumisesta.

AVH-nuorekkaat!

Nuorille/ työikäisillä on oma WhatsApp-ryhmä AVH-nuorekkaat. Jos haluat mukaan ryhmään, ota yhteys Anna Haapakoskeen p. 045 1309 749.
Keväällä 2022 on tarkoitus käynnistää lähitapaamiset nuorille/työikäisille aivoverenkiertohäiriön sairastaneille ja läheisille.
Lisätietoja: Anna Haapakoski p. 045 1309 749 ja Elina Supperi p. 044 3032 770

Erityisliikunnan ohjelma syksy 2021 ja kevät 2022

Tulevan kauden erityisliikuntakalenterit on julkaistu, saa jakaa.
Kausi alkaa ma 6.9. ilmoittautumiset 23.8.
Seuraa koronatiedotetta kyseiseltä sivulta. Toivottaan, että kaikki menee hyvin ja pääsisimme aloittamaan normaali kauden. On jo ikävä teitä!

Tässä vielä koko linkki kyseisille sivuille

Ulla Virrankoski
Oulun kaupunki, liikuntapalvelut

Erityisliikunta

Yhdistyksen nimen muutos

Vuosikokous, 2.3.2020, päätti seuraavat muutokset yhdistyksen sääntöihin:
- Yhdistyksen nimi muutetaan hallituksen esityksen mukaiseksi.

Uusi nimi on; Aivoliiton Pohjois-Pohjanmaan AVH ry.
- Yhdistyksen vuosikokouksesta ilmoitetaan jäsenille vähintään 14 päivää ennen kokousta Aivoliiton lehdessä tai yhdistyksen kotisivuilla.
- Yhdistys valitsee vuosikokouksessa toiminnantarkastajan ja varatoiminnantarkastajan.

Uusi nimi ja sääntömuutokset on hyväksytty PRH:ssa 11.1.2021.

Uudet säännöt löytyvät sivulta "yhdistyksen säännöt".

Puhevammaisten tulkkauspalvelu

• Tulkkauspalvelu_VL.pdf 1 MB
    Tässä linkki esitykseen tulkkauspalvelusta, avautuu klikkaamalla Tulkkauspalvelu VL pdf. Tutustukaa.

Klikkaa alla olevaa painiketta niin sisältö avautuu

Kuntoutus aivoverenkiertohäiriön kuten aivoinfarktin jälkeen, kurssit

Aivoverenkiertohäiriön (AVH) eli tilapäisen korjaantuvan häiriön (TIA), aivoverenvuodon tai aivoinfarktin jälkeen kuntoutuksesta on usein apua. Maskun neurologinen kuntoutuskeskus järjestää Kelan kustantamana kommunikaatiokursseja sekä kuntoutuskursseja aivoverenkiertohäiriön sairastaneille.

Kurssien ajankohtiin voi tulla muutoksia.
Kurssihaku Kelan sivuilla »

Aivoverenkiertohäiriön sairastaneiden kommunikaatioon painottuvat kurssit läheisen kanssa

Aivoverenkiertohäiriön eli tilapäisen korjaantuvan häiriön (TIA), aivoverenvuodon tai aivoinfarktin jälkeen on usein omatoimisuutta ja arjessa selviytymistä haittaavia toimintakykyrajoitteita. Ammattitaitoisen neurologisen kuntoutuksen ammattihenkilöistä koostuvan työryhmän ja erityisesti puheterapeuttien ohjaamalla kuntoutuksella voidaan löytää sopivia kommunikaatiokeinoja ja tukea puheen tuottoa ja ymmärtämistä. Kurssi on tarkoitettu niille, joilla on afasia ja kommunikointi puhumalla vaikeutunut ja jotka tarvitsevat puhetta tukevia tai korvaavia kommunikaatiokeinoja. Kurssit on tarkoitettu sairastavalle ja läheiselle. Kurssilla tuetaan myös läheisen arjessa selviytymistä.

Kommunikaatiokurssit ovat kolmiosaisia (5 + 5 + 5 vrk noin vuoden ajanjakson sisällä). Kurssille osallistuu kahdeksan sairastavaa ja kahdeksan läheistä.

Linkki Maskun kuntoutuskeskuksen infoon;