Pohjois-Pohjanmaan Aivoyhdistys

27-29.5.2019 Oli Pohjois-pohjanmaan avh-porukkaa Hossassa luonto retkeilemässä. Aivot sai reilusti raitista ilmaa ja aivojen kantajatkin tihkusateesta huolimatta nauttivat retkestä. Tuli uusia elämyksiä ja hauskoja kisailuja. Naiset muuten voitti .

Kiitämme Ristoa, Virpiä ja Merjaa

Ritva Laitinen puheenjohtaja/

Pohjois-Pohjanmaan aivoyhdistys ry

Hossan retken osallistujat, 29.5.2019

Kuusamon kerhon retki

Kuusamon AVH kerho haki voimia arkeen Hossan kansallispuistosta Suomen 40:s kansallispuisto Hossa veti puoleensa myös Kuusamon AVH kerho. Onhan puistossa paljon kohteita, joissa liikkumisessa on huomioitu esteettömyys. Viileä syyskuinen sää jossa on viipyilevä sateen uhka, ei estänyt lähtijöitä. Olihan tiedossa tuttu porukka ja vetäjänä Marja-Leena Laine oma kerho-ohjaaja. Luonto on vielä Kuusamolaiselle usein se toinen koti ja palo luonnossa liikkumiseen kova. AVH ei sitä estä, luonnosta voi nauttia ehkä jopa enemmän kuin ennen sairastumista. Kiirettä ei ole, edetään omaan tahtiin ja kaveria ei jätetä, siinä hyvä pelisäännöt. Tutustumme ensin puiston näyttelyyn ja multivisio esityksen luontokeskuksessa ja Aivoliiton järjestösuunnittelija Risto Lappalainen esitelmöi puiston esteettömistä ratkaisuista ja kohteista. Maittavan lounaan jälkeen suuntaamme Huosilammen esteettömälle reitille ja kohteille nauttimaan puiston karusta, mutta komeasta luonnosta. Luonnon kauneus ja siinä viivähtäminen tarjoavat rauhoittumista ja luonto-oleilua, jolla jo tutkitusti on terveysvaikutuksia, Stressitasot ja verenpaine laskevat, sekä mieli rauhoittuu. Ihmisen pienuus kaiken keskellä korostuu. Hyvässä seurassa nautitut nokipannu kahvit ja s-kaupan tarjoamat grillimakkarat katoavat parempiin suihin. Päivän luontoannos kivassa porukassa unettaa mukavasti reilun tunnin mittaisella kotimatkalla. Ei pöllömpi tapa viettää päivää tuumin ja suosittelen kaikille muillekin Suomen AVH-kerhoille ja ryhmille.

Kuusamon kerho Hossassa 2018