Kuvat

Limingan avh-kerho oli 8.9.2020 viettämässä luontoretkeä Liminganlahden luontokeskuksen nuotiopaikalla ja vaihdettiin kuulumisia. Iloinen oli mieli jokaisella ja nokipannu kahvit maistui vanilijarinkelin ja kanelikorppujen kera. Kaiken kruunasi hiilloksella paistetut makkarat. Kaikkea riitti ja vatsat täytetty makkaralla voitiin hyvillä mielin lähteä kotiinpäin juuri sateen alkaessa.
Yhdistyksen retki Koitelinkoskelle 2.9.2020. Sää suosi tällä kertaa käyntiämme, makkara paistui ja maistui limsan kera. Lopuksi pelattiin mölkkyä.
POHJOIS-POHJANMAAN AIVOYHDISTYKSEN ROKUAN LUONTORETKI Pohjois-Pohjanmaan aivoyhdistys teki 24.8 – 27.8.2020 luontoretken Rokuan upeisiin vaara- ja järvimaisemiin. Majoituimme uusitussa Oulun seurakuntien omistamassa leirikeskuksessa, joka sijaitsee Saarinen nimisen järven rannalla. Leiriohjelma oli sen verran väljä, että ohjelmoitujen pelitapahtumien ja retkien lisäksi leiriläisillä oli mahdollisuus harrastaa mieltymyksessä mukaisia toimintoja tai pelkästään vain oleskella ja levähtää. Osa leiriläisistä marjasti, kalasti ja retkeili sekä tutustui Rokuan vaara- ja järvimaisemaan. Osa meistä retkeläisistä teki retken Rokuan korkeimmalle paikalle Pookivaaralle. Pookivaaralla on 1900 luvulla sijainnut palovartijan majoitustilat ja palovartijan torni, josta hän on voinut tarkkailla laajan vaaramaiseman yli, jotta voisi ilmoittaa mahdollisista metsäpalojen aluista. Nykyään palovartijan tornin paikalle on pystytetty näköalatorni ja osa meistä kiipesi torniin ihailemaan ja kuvaamaan upeaa metsäistä vaaramaisemaan. Retkellä oli mukana jäseniä Oulusta, Limingasta, Oulunsalosta, Raahesta ja Vihannista. Palautteen perusteella retkeläiset pitivät luontoretkeä onnistuneena. Liitämme tämän kertomuksen mukaan joitakin kuvia Rokuasta. Tämän lyhyen sepustuksen retkestä laati puheenjohtaja Aarne Mustonen
Tauko Saarisen laavulla Rokualla.
Rokuan Pookivaaralla on 1900 luvulla sijainnut palovartijan majoitustilat ja palovartijan torni. Nykyään palovartijan tornin paikalle on pystytetty näköalatorni. Näkymä palivartijan tornista.
Rokuan retken kilpailukeskus
Kalastus ja marjastus kuuluivat Rokuan luontoretken ohjelmaan. Mustikoita ja sieniä oli runsaasti, kaloista ei juurikaan havaintoja?
Einari viihdytti ja kilpailutti illanistujaisissa Rokualla.
Pohjois-Pohjanmaan Aivoyhdistys 27-29.5.2019 Oli Pohjois-pohjanmaan avh-porukkaa Hossassa luonto retkeilemässä. Aivot sai reilusti raitista ilmaa ja aivojen kantajatkin tihkusateesta huolimatta nauttivat retkestä. Tuli uusia elämyksiä ja hauskoja kisailuja. Naiset muuten voitti . Kiitämme Ristoa, Virpiä ja Merjaa Ritva Laitinen puheenjohtaja/
Kuusamon kerhon retki Kuusamon AVH kerho haki voimia arkeen Hossan kansallispuistosta Suomen 40:s kansallispuisto Hossa veti puoleensa myös Kuusamon AVH kerho. Onhan puistossa paljon kohteita, joissa liikkumisessa on huomioitu esteettömyys. Viileä syyskuinen sää jossa on viipyilevä sateen uhka, ei estänyt lähtijöitä. Olihan tiedossa tuttu porukka ja vetäjänä Marja-Leena Laine oma kerho-ohjaaja. Luonto on vielä Kuusamolaiselle usein se toinen koti ja palo luonnossa liikkumiseen kova. AVH ei sitä estä, luonnosta voi nauttia ehkä jopa enemmän kuin ennen sairastumista. Kiirettä ei ole, edetään omaan tahtiin ja kaveria ei jätetä, siinä hyvä pelisäännöt. Tutustumme ensin puiston näyttelyyn ja multivisio esityksen luontokeskuksessa ja Aivoliiton järjestösuunnittelija Risto Lappalainen esitelmöi puiston esteettömistä ratkaisuista ja kohteista. Maittavan lounaan jälkeen suuntaamme Huosilammen esteettömälle reitille ja kohteille nauttimaan puiston karusta, mutta komeasta luonnosta. Luonnon kauneus ja siinä viivähtäminen tarjoavat rauhoittumista ja luonto-oleilua, jolla jo tutkitusti on terveysvaikutuksia, Stressitasot ja verenpaine laskevat, sekä mieli rauhoittuu. Ihmisen pienuus kaiken keskellä korostuu. Hyvässä seurassa nautitut nokipannu kahvit ja s-kaupan tarjoamat grillimakkarat katoavat parempiin suihin. Päivän luontoannos kivassa porukassa unettaa mukavasti reilun tunnin mittaisella kotimatkalla. Ei pöllömpi tapa viettää päivää tuumin ja suosittelen kaikille muillekin Suomen AVH-kerhoille ja ryhmille.
Syksyn toiminnan aloitimme Koitelin retkellä 19.8.2019 Pieni sade ei ollut esteenä,sillä makkaran paistossa oli mukana 32 henkilöä. Olimme Oulun kerholaiset kutsuneet mukaan Limingan kerhon, joka olikin hyvin edustettuna 15 henkilön voimin. Jutun juurta riitti, ilman että tarvitsi kehottaa kertomaan kuulumisia. Eila ja Marja saivat kiitettevästi paistettua makkarat ja jaettua limsat retkeläisille Laurin valvomilla nuotiotulilla. Suuri kiitos heille. Parin tunnin kuluttua meidän piti todeta ettei sade lopu, joten on aika lähteä kotiin. Koitelin retkestä olemme tehneet perinteen, eli ensi vuonna taas makkarat paistuu. Toivotaan vain parempia kelejä. Kiitos kaikille sekä mukavia syksyn kerhopäiviä. t.Marjatta